چرا قیمت خرمای مجول بالا است؟

1402 اسفند 1, سه‌شنبه
چرا قیمت خرمای مجول بالا است؟

خرمای مجول یا پادشاه خرماها، غالباً در کشورهای اردن، مصر، الجزیره، اسرائیل، مراکش و لیبی کشت میشود.
درخت یا نخل مجول تا 30 متر رشد میکند که تا 10 سال اول خبری از میوه و بار قابل برداشت نیست. برخلاف چنین ارتفاع و رشدی یبه نسبت میزان کمی خرما میدهد. هردرخت درسال یکبارو بطورمیانگین حدود 10 تا 11 کیلو خرما میدهد که این نکته در قیمت آن بی تاثیر نیست. یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار حساسیت درخت مجول است که باید در زمان برداشت و با توجه به بافت نرم میوه، کارگران آن را بصورت دستی از درخت جدا نمایند.

 

آیا خرما را باید بعد از تهیه شست؟

برای پاسخ به این سوال ناگزیر باید روند ارائه به بازار را توضیح دهیم.
بعد از چیده شدن به کارخانجات سورتینگ میروند روند کار اینگونه است که محصول بر روی نوار نقاله قرار میگیرد و توسط غلتکی که از موی اسب ساخته شده خاک گیری و پاکسازی می شود همزمان با آن شستشو انجام میگیرد. و بعد از شستشوی اولیه و پاکسازی، توسط دستگاه خشک کن خشک شده و آماده قربالگری میشوند. روند قربالگری اینگونه است که محصول وارد دستگاه 360درجه شده و از تمام وجوه اسکن می گردد با این کار اطلاعات وزن، حجم، چگالی، ضخامت پوسته و رنگ محصول توسط هوش مصنوعی کدگذاری میگردد در انتها در بسته های 5و10کیلوگرمی روانه بازار میشوند. اما با توجه به پروسه واردات و توجه به مسافت و زمان بالای آن بهتر است بعد از خریداری و قبل از میل کردن آن را شستشو دهید(نیازی به کندن پوست آن نیست).

 

خرمای مجول
تصویر  مجول ایرانی

آیا خرمای مجول در ایران کشت میشود؟

در ایران نیز خرمای مجول رشد میکند که با توجه به شرایط آب و هوایی خاص ایران تفاوتهایی قابل تشخیص با محصولات دیگر کشورها دارد. مجول ایرانی رنگ قهوه ای تر و روشنتری دارد که بعد از رسیدن محصول دورنگ میشود. بافت آن سفت تر و اندازه آن کوچکتر از مجولهای دیگر کشورها است.همین اختلافات باعث گردیده که قیمت آن نسبت به همنوعان خارجی خود بسیار کمتر(حدودا نصف) باشد.

خرمای مجول وارداتی
تصویر مجول وارداتی

مجول با کیفیت و استاندارد جهانی چگونه است؟

مجول اعلا که در بازار روانه گردیده است باید حدود 5تا7 سانتی متر باشد. وزن آن حدود 25 تا 30 گرم است. بافت آن بسیار نرم و طعم آن شیرین است.

مجول با کیفیت در بازار ایران موجود است؟

مجول کشت شده در کشوراسرائیل بهترین محصول جهان است که بخاطر مسایل سیاسی میان دو کشور ایران و اسرائیل به بازار ایران ارائه نمیگردد و خیلی بطور اتفاقی و به ندرت در آجیل فروشی ها و خشکبار فروشی ها یافت میشود.

آیا میتوانیم بهترین مجول را در ژونات تهیه کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید عنوان کنیم: شما میتوانید این محصول ارزنده را در فروشگاه ژونات تهیه کنید اما چون این محصول بصورت وارداتی و توسط خود شرکت ژونات در بازار جهانی تهیه و از مسیرهای مشخصی وارد کشور میگردد بسیار به ندرت و با توجه به سفارشات عمده خود واردات آن انجام میگردد. لذا همیشه در دسترس نیست.

چگونه متوجه شویم که این محصول در فروشگاه ژونات موجود است؟

پاسخ به این سوال منفی است و باید عرض کنیم: هیچ راهی برای آن موجود نیست و شما تنها با ثبت نام در سایت و پیگیری مطالب آن میتوانید از موجودی آن مطلع گردید.

 

 

انصراف از نظر