پسته اکبری

1402 دی 13, چهارشنبه
پسته اکبری

 

دلیل نامگذاری پسته اکبری بخاطر نام پدید آورنده آن یعنی"اکبر تاج آبادی" بوده است . بدلیل پیدایش پسته اکبری در شهرستان انار استان کرمان، تولید و پخش این نوع پسته بیشتر از مبدا کرمان است.
پسته اکبری بدلیل ظاهر شکیل و سایز درشت آن بیشتر به جهت پذیرایی و در مهمانی های رسمی استفاده می شود و نوع با کیفیت آن در دسته بندی لوکس قرار داده شده  و عموما صادر می گردد. تفاوت پسته اکبری با دیگر پسته ها در ظاهر کشیده و بلندتر آن است  و معمولا رنگ پوست آن خاکستری می باشد که در شناسایی پسته اکبری بکار می رود.

 


پسته-اکبری با کیفیت را چطور بشناسیم؟
برای تشخیص پسته اکبری با کیفیت باید به چندین مورد دقت کرد:
1- بدنه پسته باید کشیده باشد و لبه های پوسته آن باید در حالت موازی با یکدیگر قرار بگیرند.

2- رنگ مغز در پسته اکبری مقداری تیره تر است اما رنگ تیره آن می بایست در طیف رنگ قرمز باشد و به سمت سیاهی نرود. همانند انواع دیگر پسته ها داشتن: زدگی/ کنده شدن و یا لب پرشدن قسمتی از مغز پسته هم از کیفیت آن می کاهد.

3- اینکه مغز پسته در پوست آن حالت لقی نداشته باشد و پوسته بتواند مغز را بطور کامل در بربگیرد این نکته درپسته های اکبری با کیفیت کاملا مشهود است.

*نکته: در زمان شور کاری و بو دادن پسته، این حالت بیشتر مشهود می شود که اگر مغز پسته دچار لقی باشد باعث بیرون افتادن آن از پوست و یا چسبیدن مغز به پوست می شود.

4- نکته دیگر که باید برای تشخیص پسته اکبری خوب دقت کرد رنگ پوست آن است که باید عاری از تیرگی و خال های تیره رنگ باشد اما در این مورد باید توجه داشت همانگونه که گفته شد پسته اکبری ذاتا رنگ پوستی مایل به خاکستری دارد و نباید آنرا با تیرگی ناشی از کیفیت کم پسته اشتباه گرفت . منظور از تیرگی روی پوست پسته، اهمال کاری درجدا کردن پوست اولیه آن است . درصورت دیر جدا شدن پوست پسته تازه از آن ، تانن موجود درغلاف در پوست سخت آن نفوذ کرده و باعث تیرگی آن می شود. از آنجا که همه انواع پسته ها پایه درخت ثابتی دارند ، پسته اکبری هم مستثنا از این قاعده نیست و زمانیکه این میوه توسط آقای اکبر تاج آبادی تولید شد از ترکیب و پیوند انواع دیگر بدست آمد.

 

 

 

تمام بار یک درخت یکسان نیست و تنها 20% آن نسبت به 80% بقیه درشتر و صادراتی است!

بخاطر شرایط مختلف آب و هوا بار محصولات در سالهای گوناگون مختلف است بطوری که بعضی از سالها شاید درختها بار صادراتی نداشته باشند و دریک سال هم بخاطر بارش بمقدار کافی و شرایط مناسب آب و هوایی به 30تا 40 درصد صادراتی داشته باشند. اما بطور میانگین 20% بار هر درخت صادراتی است. با دستچین کردن پسته بطور کلی درمرحله اول توسط دستگاه انجام میشود البته شایان ذکر است هنوز کارگاه هایی هستند که بصورت دستی وبه کمک غربال همانند قدیم انجام می دهند که در کیفیت محصول نهایی و در دید مصرف کننده مشهود و ملموس است. شرکت ژونات بعنوان مجموعه ای شناخته میشود که به واسطه قدمت در بازار همچنان پایبند سنت بوده و ازکالای خود را از همین طریق تامین میکند.

انصراف از نظر