بلقیس یا ملکه سبأ چه کسی بود؟

1402 آبان 23, سه‌شنبه
بلقیس یا ملکه سبأ چه کسی بود؟
نام:بلقیسنام پدر: شرحمذهب: یکتاپرستخویشاوندان: سام بن نوح
زادروز:سده 8ق.میلاد مسیحزادگاه: مآربمحل دفن: شهر تدمرمنصب: پادشاه سرزمین سبأ


بلقیس (تلفظ: Belqis )/ (انگلیسی:Belghis) حکمران قوم سبأ یکی از اقوام مُـرَفـه و تأثیرگذار در سـده 8 قبل از میلاد بود. در اسـرائیلیات آمده که یکی از حکمرانان مآرب به سمت سبا حمله کرد که بخاطر اهرام بلند شهر، موفق به فتح آن نشد. شکست او باعث شد تا بلقیس بر تمام سرزمین مآرب تسلط یابد.او تنها حکمران زن بود که بعد از مرگ پدرش بر تخت حکومت نشست. قوم سبا در بین النحرین (یمن امروزی) سکنا داشتند و بخاطر فراوانی نعمت از رونق اقتصادی بهره مند بوده اند.

 

 

البته عدالت و جهان بینی بلقیس عاملی مهم برای این رونق بود. وی سفیران بسیاری را به سرزمینهای دور می فرستاد تا از اداب و منش آنان آگاهی پیدا کند و بهترین محصولات آن سرزمین ها را برای او بیاورند که به همین دلیل سرزمین او بسیار آباد بود. فریبندگی سرزمین او بقدری زیاد بود که آوازه اش توسط هدهد به سلیمان نبی نیز رسید و دلیلی شد که سلیمان، بلقیس را به نزد خود فرا خواند. در قرآن(سوره نمل) آمده است زمانی که بلقیس نزد سلیمان رسید آن پیامبر چنان استقبال با شکوهی از او بعمل آورد که بلقیس را مجذوب سلیمان نمود و به حقانیت او ایمان آورد و یکتا پرست شد.

 

 

پیش از آن مردم سبا خورشید پرست بودند آنها در معبد شمس الهه (قرص شمس) را می پرستیدند که ویرانه های این معبد هنوز در شهر ذُمار یمن بچشم می خورد. تجار شهر سبا توانسته بودند با کشور های زیادی مراودات تجاری برقرار کنند . یکی از این تجار معروف و مورد علاقه بلقیس شخصی به نام قـَلقـَشندی بود ، توانسته بود به کشور های زیادی سفر کرده و ابداعات و محصولات نویی را ببیند و بر علم و جهان بینی بلقیس بیفزاید. در یکی از تجارتهای خود پسته ایران را به عنوان هدیه ای پیشکش ملکه نمود . ظاهر دانه های پسته توجه ملکه سبا را به خود جلب کرد و خوردن آن باعث ایجاد شور در او شد . پس دستور داد پسته در زمین های کشاورزی مناطق تحت حکومتش کاشته شود. بعد از این اتفاق، مصرف پسته بقدری زیاد شد که تمام کشت آن به دربار بلقیس ارسال میشد. گفته میشود یکی از عوامل درباری بودن پسته داستان بلقیس و علاقه او به این دانه کاملا ایرانی بود. 
نماد بسته بندی کادویی پسته در فروشگاه ژونات بر این اساس و با الهام از داستان بلقیس انتخاب شده است.

انصراف از نظر
نظرات
1402/8/27 18:44
خیلی زیبا بود ممنون از اطلاعاتی که داده اید